Een website die aansluit op jouw organisatie

Als er iets aan verandering onderhevig is, dan is het de online wereld wel. Was je vroeger al blij met een wie-wat-waar-website, nu moet je echt met méér aankomen om bezoekers te verbazen en succes te hebben. Een goede website van nu is op strategisch niveau verankerd in de organisatie.

mockup-web-resp-pandle

Een succesvolle website anno nu

Tot een paar jaar geleden liet een organisatie of merk eens in de twee à drie jaar een website maken. Veel maatwerk en lastig om te beheren. Al snel na de lancering volgde dan ook de eerste irritaties; waarom is deze functionaliteit niet aanwezig en waarom werkt dit niet? En op een smartphone of tablet wordt de indeling van de website omgegooid tot een onaantrekkelijke warboel.
Het horrorscenario dat we hierboven beschrijven is precies de reden dat wij anders zijn gaan denken over de creatieve en technische creatie van websites. Zeven statements over succesvolle websites anno nu:

target

1. De website als strategisch onderdeel van de organisatie.

Het maken van een website begint met het stellen van een doel: hoe kan de site mijn merk, bedrijf of organisatie versterken? Wanneer noem ik de site succesvol? Kan ik meer verkopen of het proces versimpelen? Wat is mijn verhaal en hoe onderscheidt zich dat van de competitie? Alleen op die manier kom je tot de juiste oplossingen die leiden naar succes. ‘Mooi’ is geen doelstelling, maar een gevolg van strategische keuzes. Oké, en met ons creatieve talent maken we natuurlijk alleen maar dingen van een Doutzen Kroes/Brad Pitt/jouw droomvrouw of -man-achtige schoonheid.

2. Start met content.

Een adagium dat steeds meer inhoud krijgt. Zowel met het oog op de vindbaarheid op Google als voor de relaties, prospects en fans gaat het erom dat een website is voorzien van de juiste content. Content bestaat niet alleen uit woorden en zinnen, het is een combinatie van vormgegeven inhoud, video, animatie, korte teksten, inhoudelijke blogs, foto’s, reacties, whitepapers, nieuws en meer van dat. Een goede site is gebouwd rond de content, niet andersom.

content-is-king
heart

3. It’s LIFE!

De website mag nooit stil staan. Normaal wordt een site LIVE gezet, wij zetten hem LIFE. Het leven begint namelijk pas bij de geboorte. Door het online kanaal steeds te voorzien van de juiste voeding, behoudt het zijn strategische waarde, blijft het levend, groeit het zelfs. De website wordt dus steeds méér waard, in plaats van minder. Kernwoorden daarbij zijn: flexibiliteit, continuïteit, verbetering van de conversie, interactie, continuous delivery.

4. Release Early, Release Often.

Websites worden groter en complexer, en de content erop wordt belangrijker. De realisatie van een nieuwe site kost dus veel tijd. Omdat de meeste content uit de organisatie moet komen, legt dat een beslag op de capaciteit van mensen die het waarschijnlijk al druk genoeg hebben. De website is voor hun meer iets voor erbij. Vandaar dat een belangrijk devies bij complexe projecten is: Release Early, Release Often. Knip het project op in delen en werk die delen steeds tot in perfectie uit. Is een onderdeel klaar? Zet het dan online en ga verder met onderdeel twee. Bezoekers zullen vrijwel nooit iets missen en daarentegen verrast zijn als ze bij een volgend sitebezoek een nieuwe webpagina of functionaliteit tegenkomen.

rocketlaunch
measure

5. Buy, don’t build.

Dankzij het internet is de wereld heel wat kleiner geworden. In het verleden hebben we ook bij BureauZuid ons hoofd gestoten aan complexe maatwerkprojecten. Gelukkig biedt de internetwereld van nu veel standaardoplossingen, die beproefde functionaliteiten aanbieden voor een kleine (periodieke) fee. Tools voor chat, emailnieuwsbrieven, webanalyses, sliders, etc. zijn duur om te bouwen en onderhouden, terwijl ze in een betere vorm voor een prikkie te gebruiken zijn.

6. Open Source of Closed Source?

Elk project verdient het platform dat het best past. Er zijn fans van Open Source en van Closed Source, maar geen van beide Sources is heilig. BureauZuid bouwt bijvoorbeeld op het Open Source-systeem WordPress, maar ook op het licensed platform Bitrix. Wanneer voor welk platform te kiezen, is afhankelijk van het functioneel ontwerp dat we vóór ieder project maken.

wordpress-bitrix
responsive

7. Creatie en Tech worden één.

Als je nu begint aan een nieuwe website, houd je logischerwijs rekening met de weergave en het gebruik van smartphones en tablets. Maar het gebied tussen de standaard Windows Desktop en de geavanceerde iPhone wordt opgevuld door steeds meer apparaten met hybride besturingssystemen. Android wordt Chrome OS, OSX gaat op in iOS (of andersom) en Windows 10 wordt één systeem voor alle devices tegelijk. Maar vergeet ondertussen televisies en andere ‘schermen’ niet. Er zijn echter wel gemeenschappelijke delers: steeds meer wordt de besturing gebaseerd op ‘aanrakingen’ en feedback. Sites gaan, net als apps, meer gebruik maken van animatie. En alles wordt in een steeds hogere resolutie én op verschillende schermgroottes bekeken. Dat vergt een andere kijk op de samenwerking tussen creatieve designers en technische ontwikkelaars. Voorheen leefden beide groepen gescheiden, soms zelfs in twee aparte bedrijven. BureauZuid heeft één team met zowel creatieve techneuten, nerdy creatieven en krachtige projectmanagers.

Nieuwe website nodig?

Heb je aan dit lijstje iets toe te voegen? We horen het graag! Stuur je bericht aan [email protected].
Een nieuwe website nodig? Eentje die een belangrijke rol speelt in jouw organisatie of ‘gewoon’ om een campagne te ondersteunen? BureauZuid maakt tailor made sites die passen bij grote ambities.

Alles begint bij een vrijblijvend gesprek, waarvoor we graag bij jou langskomen. Gaat het om een al lopend project? Stuur je request for proposal of de offerte van een ander reclame- of internetbureau naar [email protected]. Wij doen vervolgens een passend voorstel.

Kunnen wij je webwijs maken?