Onderscheidende positionering voor een succesvol merk

When the world zigs, ZAG. Dat is wat onze goeroe Marty Neumeier schrijft in zijn boeken. Precies wat we onze klanten adviseren. Want als een positionering niet ‘anders’ is, écht onderscheidend en 100% crisp and clear, kan het nooit een supersucces worden.

Kiezen voor een merk door een heldere boodschap

Er zijn organisaties en corporate merken die worstelen met hun positionering. Niet zo gek; als directeur-eigenaar, marketeer of brand manager zit je de hele dag bovenop je eigen merk. Bedrijven hebben de neiging steeds producten aan hun catalogus toe te voegen en lijsten met USP’s worden telkens langer, om de concurrentie maar af te troeven.

Allemaal logisch, maar het gevolg is dat klanten steeds minder snappen waar de organisatie of het merk voor staat. En juist dat maakt het lastiger om ervoor te kiezen.

Voor nieuwe product- of bedrijfslanceringen geldt het misschien nog meer: je hebt maar één kans om het goed te doen. Het product kan innovatief, bijzonder, goed geprijsd en prima vormgegeven zijn; uiteindelijk zijn ook de juiste naam, een onderscheidende boodschap en een goede pay-off bepalend voor de mate van succes. Bij elkaar gebracht vormen bovenstaande punten de positionering.

Wat is een ZAG?

Wat is nou zo’n ZAG, waar Marty Neumeier het over heeft? Dit is wat de Amerikaanse auteur er zelf over schrijft:


“When focus is paired with differentiation supported by a trend, and surrounded by compelling communications, you have the basic ingredients for a forward thinking brand.“


positionering-cirkel

Differentiatie

Durf anders te zijn. Ben onderscheidend met je product, je diensten of met de marketingaspecten eromheen. Je kunt Gillette waarschijnlijk niet verslaan door een goedkoper of beter mesje naast hen in het schap te hangen, maar The Dollar Shave Club brak succesvol in deze markt in, door de distributiemethode aan te passen en scheermesjes voortaan maandelijks door de brievenbus te laten komen (inmiddels in Nederland nagedaan door Boldking).

Focus

Doe waar je goed in bent en stick to the plan. Klanten, consumenten, of liever gezegd: mensen, willen maar één ding: duidelijkheid. Geef ze het en ze zullen je op handen dragen.

Trend

Voor optimaal succes moet het merk, het product of de dienst passen bij de tijd waarin we leven en/of bij de doelgroep. Je hebt een ‘golf om op te rijden’ nodig, die maakt dat de output vele malen groter wordt dan de energie die je erin stopt met het team.

Onweerstaanbare communicatie

Een vertaling van de bovenstaande punten in een niet te versmaden creatief thema. Communicatie die raakt, verbaast, verduidelijkt en ondertussen (en vaak onbewust) de boodschap overbrengt. En laat dat nu net een specialisatie van BureauZuid zijn. Toeval bestaat!

Meer weten over dit onderwerp?