De wereld van nu vraagt om een nieuwe strategische aanpak van doelgerichte campagnes. Mensen zijn steeds lastiger te bereiken met traditionele middelen zoals krantenadvertenties. Een aanpak die nieuwe én bestaande middelen serieus neemt en ze optimaal naar elkaar laat verwijzen in een strategisch kader is vereist. Met de juiste creatieve oplossingen op de juiste plaats toegepast.

Bij BureauZuid denken en dromen we crossmediaal. Is af en toe best zwaar, hoor. Er zijn vrijwel geen grenzen meer tussen online en offline. Wat overblijft is een gefragmenteerd medialandschap van miljoenen kanalen, die allemaal een deel van het publiek bereiken.

devices

“Crossmediale communicatie is een strategische aanpak van een campagne voor een product, dienst of merk, welke verspreid wordt over meerdere mediaplatformen, gebruikmakend van een verscheidenheid aan mediaformats. Crossmediale communicatie komt optimaal tot zijn recht als alle verschillende middelen, kanalen en concepten naar elkaar verwijzen en elkaar versterken.”


Om een succesvolle crossmediale campagnestrategie uit te rollen, dienen alle middelen naar hun kracht benut te worden en naar elkaar te verwijzen. Dat vergt een onderscheidende creatieve vertaling in conceptuele communicatie. Soms voldoet één ‘idee’ voor alle media, soms moet het concept vertaald worden om het voor een medium geschikt te maken.

Waaruit bestaat crossmediale communicatie?

Een inlevende doelgroepanalyse en scherpe communicatiedoelstellingen.

Een mediamix waarbij de verschillende media optimaal benut worden.

De media maken deel uit van een logisch en kruisbestuivend geheel (synergie).

De media worden ingezet ten gunste van de inhoudelijke impact van de campagne (tijdelijk) of van het communicatiebeleid (langlopend).

Werkwijze

Voorbereiding en briefing

Bij BureauZuid vinden we het erg belangrijk om alles te weten over het merk of bedrijf, de klanten en de doelstellingen van de communicatie. We moeten een bedrijf door en door kennen, en een merk kunnen ademen. Een inlevende doelgroepanalyse is belangrijk: op wie richten we ons? Op welke plek bevinden die personen zich? Hoe moeten we ze aanspreken? Welke middelen lenen zich hiervoor?

Het is in onze visie belangrijk dat je keuzes durft te maken en focus hebt. We geloven niet in me-too. Elk succesvol bedrijf of merk heeft iets unieks. Soms is het product zelf uniek, maar de onderscheidendheid kan ‘m ook zitten in het verhaal eromheen of het karakter van de teamleden.

Campagnestrategie

Op basis van de doelstellingen, doelgroep en het beschikbare budget ontwikkelen we een strategisch plan, om zoveel mogelijk bereik te genereren. Alle middelen worden bekeken: zijn ze geschikt om de doelgroep te bereiken? Gebeurt dat kosteneffectief?

ballon

Ontwikkeling van het creatieve concept

Als je een merk of product wilt adverteren, kun je dat vrijwel nooit doen door het sec te ‘vertellen’. Je hebt iets nodig als drager van de kernwaarden, de boodschap of om het gevoel over te brengen. Dat is de reden dat je voor goede reclamecommunicatie creatieve mensen nodig hebt, die altijd net even anders denken. Zij vertalen doelstellingen en kernwaarden naar creatieve concepten.

Crossmediale communicatie gaat uit van een goed creatief concept dat dient als ‘kapstok’ om alle uitingen, middelen en boodschappen aan op te hangen. Vaak is het creatief concept meerdere jaren bruikbaar, maar in elk geval voor de specifieke campagne.

Enkele bekende brandconcepten:

nike

‘just do it’, drie woorden waaraan NIKE haar communicatie al decennialang kan ophangen..

even-apeldoorn-bellen

De Even Apeldoorn bellen-spotjes zijn al vanaf de jaren ‘90 een groot succes.

im-lovin-it

En dan zijn daar nog McDonalds met I’m loving it, Nokia met Connecting people, Sony met Make Believe, etc., etc.

Een creatief concept kan bestaan uit woorden, illustraties, fotografie, vormen, animaties of een combinatie daarvan. Belangrijk om te weten is dat we bij BureauZuid nooit creatief doen om het creatief doen. Het begint bij de strategie, die dient als fundament onder de creatieve vertaling ervan.

Communicatieplanning

Zijn we het eens over de strategie en daaruit vloeiende creatieve uitingen? Dan gaat één van onze Communications Advisors aan de slag met een planning. We onderhandelen met de media over inkoopvoorwaarden en zorgen ervoor dat alle creatieve uitingen geproduceerd worden. Veel kan ons team van designers, schrijvers, communicatie-adviseurs en art directors zelf, maar waar nodig zetten we creatieve specialisten in. We onderhouden nauwe banden met copywriters, fotografen, illustratoren en filmmakers die weten hoe wij denken en aansluiten op ons hoge werkniveau. Wij houden te allen tijde de regie van de campagne en het creatieve proces in handen. Als klant word je nauwgezet op de hoogte gehouden en veel van wat we doen is live en online 24/7 inzichtelijk.

Kom binnen, ga zitten.

We geloven er niet in dat ‘wij’ de communicatie verzorgen voor een bedrijf. We doen het veel liever samen met jullie. Vandaar dat er op ons kantoor altijd plekken (met wifi, versgebrande koffie en leuke collega’s) beschikbaar zijn voor onze klanten. Neem plaats en laat je inspireren.

Meer weten over dit onderwerp?