Nederlanders gebruiken smartphones en tablets zo intensief dat we er bijna een fulltime baan aan hebben. Wat doen we al die tijd op onze geliefde apparaten? Maar liefst 95% wordt aan apps besteed en 5% aan mobiele websites. Onderschat die 5% vooral niet, want per maand worden er meer dan ‘n miljoen aankopen op een mobiel apparaat gedaan. Net zoals een lelijke of chaotische winkel een klant wegjaagt, doet een slecht functionerende app dat ook. Zorg daarom dat de app van jouw organisatie of merk heerst.

Een website of webshop zo ontwerpen dat hij perfect op elke smartphone of tablet past, heet responsive design. Het belang van een responsive website is groot, want klanten keren niet snel terug als een site niet lekker navigeert of het winkelwagentje in een webshop zoek is. Elk kanaal, elk apparaat en elke app trekt zijn eigen bezoekers en doelgroep. Belangrijk om daar inzicht in te hebben als je als bedrijf zijnde jouw publiek wilt bereiken. Een slim bedrijf past zijn mediabeleid hier goed op aan.

Als je een app (ook wel: applicatie) wilt laten ontwikkelen,
sta je voor een aantal keuzes:

html5

Wordt het een mobiele website, hybride app of native app?

ios-2

Ontwikkel ik de app voor iOS, Android, Windows of wellicht allemaal?

smartphone-tablet

Moet de app geschikt zijn voor smartphones, tablets of beide?

BureauZuid verliest bij de ontwikkeling van apps de gebruiksvriendelijkheid (UI en UX design) nooit uit het oog, maar maakt er ook op creatief gebied een oogstrelend product van. Die combinatie van functionaliteit en een aantrekkelijk design is van groot belang, want mensen zetten geen app op hun telefoon die niet werkt of die er lelijk uitziet. De moderne consument is ontzettend kritisch, dus je moet het in één keer goed doen.

gemeente-tilburg

Een app kan verschillende doeleinden hebben:

Marketingdoeleinde:
Ter ondersteuning van de marketingcampagne, als drager van de boodschap.

Operationeel doeleinde:
Ter ondersteuning van de sales, om inkomsten uit te genereren.

Volgens Frankwatching, een crossmediaal platform dat zich richt op kennisdeling rondom online trends en tips & tricks, zijn dit de punten waar een goede app aan moet voldoen. Wij kunnen ons daar alleen maar bij aansluiten.

app-1

1. Funfactor
De bottom line hierbij is dat de app een hoog niveau van entertainment moet bieden. Een app die de aandacht keer op keer weet vast te houden.

2. Nuttig
Natuurlijk is het fijn als een app er gelikt uitziet, maar waarom zou je de app blijven gebruiken als het verder nergens toe dient? Daarom is het belangrijk dat je gebruikers van de app een reden geeft om met een app bezig te blijven.

app-2
app-3

3. Gebruiksvriendelijk
De beste apps slagen erin om een interface neer te zetten die inhoud, features en de smartphone naadloos met elkaar laat samenwerken.

4. Functioneel
Een app zou niet simpelweg de website moeten kopiëren. Apps horen gebruikers juist in staat te stellen om de voordelen van een smartphone optimaal te benutten. Denk hierbij aan het gebruik van GPS, foto- en videomogelijkheden, interactie tussen de app-gebruikers en bewegingssensoren.

app-4
app-5

5. Duurzaam
Een app zou gezien moeten worden als een langetermijninvestering. Communicatie rondom de app, updates, en vernieuwen horen bij die investering. Een app hoort minstens dezelfde levensloop te hebben als een gemiddelde website. Goede apps vragen bovendien regelmatig om een update. Dit is niet alleen noodzakelijk om technisch goed te blijven werken, maar ook om zich aan te passen aan veranderingen.

6. Korte, bondige content
Mobiele apparaten lenen zich niet voor uitgebreide content of acties. Gebruikers zullen de smartphone niet gebruiken voor onderzoek of het lezen van grote hoeveelheden tekst, dus voor dat doeleinde is een app geen geschikt mediamiddel.

app-6
app-7

7. Vasthouden aan merkidentiteit
Zorg dat de app past bij je merkidentiteit en merkwaarden. Als je merk praktisch en functioneel is, probeer dan niet ineens een entertainment-app op de markt te brengen.

Meer weten over applicaties?