BureauZuid wint pitches nieuwe klantenmagazines VGZ en IZA

We moesten het nog even voor ons houden, maar mogen het nu eindelijk van de daken schreeuwen: zorgverzekeraars VGZ en IZA kiezen voor BureauZuid!

We gaan klantenmagazines maken. Maar meer dan dat worden het crossmediale concepten. Bereik van die magazines? Het duizelingwekkende aantal van circa 1,2 miljoen verzekerden. We herhalen: één komma twee miljoen.

Kick-ass strategisch en creatief concept

Begin dit jaar vroeg de Coöperatie VGZ (4,2 miljoen klanten) ons deel te nemen aan de pitches voor de klantenmagazines van VGZ en IZA. Samen met twee andere bureaus, werd BureauZuid uitgedaagd om twee concepten te bedenken die de gewenste vernieuwingsslag in de magazines teweeg kunnen brengen. Challenge accepted! We stelden twee strategische én creatieve teams – artdirector, copywriter, vormgever en projectmanager – samen, met één duidelijke missie: kom met een kick-ass concept dat monden doet openvallen.

Stop, brainstormtime!

Klaar om het brainstormgeweld los te laten breken. Zowel in de eigen Loods van BureauZuid, als in allerhande hippe koffietentjes en schemerige bars, werden creatieve breinen driftig gekraakt. Uitgangspunten in de brainstormsessies waren: hoe informeer je periodiek 1,2 miljoen verzekerden zonder ze te vervelen? En hoe bereik je mensen tussen de 18 en 99 jaar met een offline magazine, zonder de online kansen te laten liggen?

Resultaat: twee crossmediale concepten, die uitgaan van de hedendaagse manier waarop mensen content tot zich nemen; snel en gericht. De magazines staan centraal, maar online en social kansen worden ten volle benut. Concepten die staan als een villa – klaar om met enige subtiliteit tegen heilige huisjes te trappen.

Doorslaggevende factoren waren onze creatieve invalshoek en bovenal de klik die er vanaf het eerste moment was

Kilometers vreten voor VGZ en IZA

Vol gezonde spanning reden we naar Arnhem, waar het prachtige hoofdkwartier van de Coöperatie VGZ pal naast/op het centraal station staat. Zelfverzekerd over onze strategische en creatieve ideeën, maar toch enigszins zenuwachtig. Zoals het hoort. Met plezier deelden we ons verhaal met de delegaties van VGZ en IZA. Een leuke en inspirerende eerste kennismaking. En een serieuze eerste stap naar een toekomst waarin we heel wat kilometers voor de zorgverzekeraars mogen gaan vreten. Want BureauZuid kwam niet bij één, maar bij beide pitches als winnaar uit de bus. Hip hip, hooray!

Eigenzinnige klantenmagazines

“Doorslaggevende factoren waren onze creatieve invalshoek en bovenal de klik die er vanaf het eerste moment was”, verklaart BureauZuid’s Strategy Director Mathieu Hermans de keuze van VGZ en IZA voor zijn bureau. Bladmanager Daan Berends vult hem aan: “Wij zijn er sterk in om strategie en creatie bij elkaar te brengen en te houden. Zeker bij grote coöperaties als VGZ kan het een valkuil zijn om traditioneel ‘zenden’ de overhand te laten krijgen, wat de leeswaardigheid niet ten goede komt. Het is prijzenswaardig dat VGZ en IZA écht een nieuwe weg met hun klantenmagazines durven in te slaan en dat BureauZuid daar tot op detail over mee mag denken.”

Hou je (digitale) deurmat in de gaten

Inmiddels zijn de redactieteams van VGZ en BureauZuid volop bezig met het uitwerken van de bladconcepten. Klanten van VGZ en IZA ontvangen later dit jaar het eerste resultaat op hun (online) deurmat. Beide magazines verschijnen drie keer per jaar.

Wel heel benieuwd geworden naar de klantenmagazines,
maar nog geen klant van VGZ of IZA?